Jak rozproudit metabolismus?

Metabolismus

Špatně fungující metabolismus, tedy látková výměna, může být příčinou vašich problémů s váhou i dalších zdravotních potíží. Co s tím? Co říkají mezinárodní vědecké výzkumy?

Váš metabolismus ovlivňuje celá řada faktorů a málokdo v nich má jasno. Možná tak i vy děláte spoustu věcí špatně, aniž byste to věděli. Podívejte se s námi hned na šest doporučení odborníků, jak metabolismus ovlivnit k obrazu svému.

Omezili jste mléko a mléčné výrobky? Chyba

Pro udržení fungujícího metabolismu jsou nezbytné svaly. Jedna z odborných zahraničních studií například dokázala, že ženy, jež konzumovaly tři až sedm porcí mléčných výrobků denně, ztratily víc tuku a získaly víc svalové hmoty než ženy, které jedly mléčných výrobků méně. Mléko je bohatým zdrojem kvalitních bílkovin, syrovátky a kaseinu, upozorňují autoři studie. Syrovátka pomáhá budovat svalovou hmotu a kasein zastaví odbourávání bílkovin. Doporučují tedy jíst alespoň tři porce mléčných výrobků denně – jogurty, mléko nebo sýry.

Zakazujete si sacharidy? Přestaňte, ale vybírejte!

Jestliže chcete hubnout, neznamená to, že byste měli ze svého jídelníčku úplně odstranit cukry, tím spíš, pokud hodně cvičíte a sportujete. Nebudete-li konzumovat dostatek sacharidů, nebudete mít energii k žádnému intenzivnímu výkonu. V důsledku toho spálíte během tréninku nebo cvičení méně kalorií, protože vaše tělo bude vědět, že nemůže energii obnovit tak snadno.

Řešením nebo radou je: Konzumujte malou porci složených sacharidů průběžně každý den. Zkuste třeba ovesné vločky, hnědou rýži, brambory…

Bez dostatku jódu to nepůjde

Mořská sůl je chutnější varianta obyčejné kuchyňské soli, ale chybí jí jód, klíčový prvek, který potřebuje naše štítná žláza pro řízení metabolismu. Bez dostatku jódu není štítná žláza schopna produkovat potřebné hormony a metabolismus se může poškodit. Co pro to můžete udělat? Začněte kupovat jodizované soli namísto soli mořské. Kromě toho se pokuste pravidelně konzumovat potraviny bohaté na jód, jako jsou mořské řasy, treska, krevety a také vejce.

Ořechy jsou fajn

Místo toho, abyste svačili nízkokalorické potraviny jako rýžové koláčky, zařaďte zpět do svého jídelníčku ořechy – a udělejte si na svačinu čas! Výzkum vědců ukázal, že některé mastné kyseliny obsažené zejména ve vlašských ořeších mohou zvýšit aktivitu genů, které kontrolují spalování tuků. Dokážete tak spálit víc kalorií. Snažte se proto sníst alespoň jednu malou hrstku vlašských ořechů denně, nebo si na ně vzpomeňte alespoň častěji než doposud.

Tělu svědčí chladno

Vědci z NIH dokázali, že lidé, kteří spali po dobu jednoho měsíce v pokojové teplotě 18 až 19 stupňů C, se ochladili natolik, že zdvojnásobili množství hnědé tukové tkáně – tedy toho typu tuku, který se spíš spaluje, než ukládá. Hnědý tuk se chladnějšími teplotami aktivuje a přitom nám pomáhá udržovat teplo, uvádějí. Tudíž čím víc aktivní hnědé tukové tkáně si vytvoříte, tím víc kalorií budete po celý den spalovat. Spaní v chladu je daleko zdravější a může změnit váš metabolismus, stejně jako pobyt v chladnějším prostředí obecně.

Metabolismu prospívá ranní slunce

Pro naše metabolické zdraví je nezbytné denní světlo. Je proto hodně důležité trávit denní čas venku. Vyjděte si ven zaběhat nebo na procházku, ideálně jako první věc hned z rána. Lidé, kteří vstřebají sluneční světlo už brzy ráno, mají nižší index tělesné hmotnosti než ti, již jsou na slunci později během dne. Vědci se domnívají, že sluneční světlo brzy ráno může ovlivňovat, jak dobře spíme, kolik potravin zkonzumujeme a kolik energie spálíme, tedy všechny podstatné součásti zdravého metabolismu.